آشنایی با خطاهای کارت بانکی و تفسیر و راه‌حل آن

76مشاهده
مدیر سایت

حتما برای شما هم اعلام خطا در زمان کارت به کارت کردن با گوشی یا خرید از دستگاه کارت خوان/ درگاه اینترنتی آزار دهنده است.  آزاردهنده‌تر از آن این است که مفهوم بسیاری از خطاهای کارت بانکی برای شما مشخص نیست تا بتوانید آن را رفع و امور بانکی خود را انجام دهید.

استفاده از کارت‌های نقدی یا کارت‌های عابر بانک به عنوان یکی از ابزارهای اصلی انجام تراکنش‌های بانکی است. این کارت‌ها با ارائه خدمات متنوعی همچون برداشت وجه، انتقال وجه، پرداخت قبوض و مشاهده موجودی حساب، نقش مهمی در زندگی روزمره اقتصادی ما ایفا می‌کند. با این حال، همانند هر فناوری دیگری، کارت بانکی نیز ممکن است با خطاها و ایراداتی مواجه شود که منجر به نارضایتی مشتریان بانک ها شود. در این مطلب، به بررسی انواع رایج خطای کارت بانکی و علت وقوع آن میپردازیم .

 

 

جدول خلاصه‌ای از چند خطای رایج کارت بانکی همراه با رفع مشکل

ردیف خطاء تفسیر
1 اطلاعات کارت نامعتبر است این خطا در همراه بانک، اینترنت بانک و برنامک‌های مالی بیشتر مواقع به دلیل   “ورود نادرست cvv2 یا وارد نکردن آن” میباشد.
2 سقف رمز ایستا به پایان رسیده است منظور از رمز ایستا همان رمز دوم ثابت قدیم عابر بانک‌ها برای خرید اینترنتی است. در حال حاضر سقف استفاده از رمز ایستا برای خرید اینترنتی 100 هزار تومان میباشد. در صورت استفاده بیش از مبلغ 100 هزار تومان از رمز ایستا به شما خطا اعلام می‌شود.

در اینگونه مواقع از رمز پویا کارت نقدی (یکبار مصرف) استفاده کنید.

3 تاریخ انقضاء کارت معتبر نیست اگر میخواهید با این خطا مواجه نشوید در ورود تاریخ انقضاء کارت دقت کنید.

  1. به خاطر داشته باشید در اغلب برنامک‌های مالی و بانکی تاریخ انقضاء ذخیره شده و به صورت ستاره‌دار نمایش داده می‌شود.

توجه داشته باشید اگر کارت خود را تعویض یا تمدید کردید، یادتان باشد حتما قسمت ستاره‌دار تاریخ انقضاء را ویرایش و اصلاح کنید.

  1. وارد کردن نادرست و جابه‌جا ماه و سال تاریخ انقضا کارت
4 خطای داخلی این خطای کارت بانک مرتبط با سوئیچ است. منتظر باشید تا مشکل رفع شود.
5 قالب پیام دارای اشکال است به مبلغ تراکنش خود دقت کنید. اگر مقادیر عددی نباشد معمولا این پیام اعلام می‌شود.
6 تعداد دفعات ورود رمز غلط بیش از حد مجاز است این خطای کارت بانکی را بیشتر در دستگاه کارت خوان میبینید. حواستان باشد اگر سه بار رمز کارت را نادرست وارد کنید کارت مسدود می‌شود و بایستی به شعبه بانک خود مراجعه کنید. البته فعالسازی مجدد را برخی از بانک‌ها به صورت غیرحضوری ارائه می‌دهند، این راه حل را از مراکز ارتباط با مشتریان بانک‌ خود سوال کنید.

توجه : در این حالت با ورود کارت به دستگاه‌های خودپرداز کارت شما ضبط میشود.

7 حساب پشت کارت یافت نشده است حساب خود را بررسی کنید. معمولا وقتی حساب مسدود کلی یا بسته شده باشد این پیام را میدهد.
8 مبلغ بیش از حد مجاز است یکی از خطاهای کارت بانکی است که هنگام کارت به کارت اتفاق می‌افتد و دو علت متصور است:

  1. مبلغ از تراکنش مجاز روزانه کارت بیشتر باشد .(در حال حاضر 10 میلیون تومان در روز است)
  2. سقف برداشت برای حساب تعریف شده باشد.
9 کارت محدود شده است  امکان اجرای درخواست به دلیل اعمال محدودیت بر روی کارت امکان پذیر نمیباشد.

در این حالت کارت مقصد را نیز بررسی کنید. می‌توانید برای تست به شماره کارت دیگری مبلغی را انتقال دهید، در صورت انجام قطعا مشکل از شماره کارت مقصد است.

10 تعداد درخواست تراکنش بیش از حد مجاز است این محدودیت در تعداد برداشت از حساب است که به وسیله عابر ایجاد میشود.
11 کارت فعال نیست وضعیت کارت خود را مورد بررسی قرار دهید.

در بعضی از بانک‌ها پس از صدور عابر بانک باید رمز 4 رقمی آن را تغییر بدهید تا فعال شود.

12 حساب متصل به کارت بسته است یا دارای اشکال است حساب خود را بررسی کنید. معمولا وقتی حساب مسدود کلی یا بسته شده باشد این پیام را دریافت میکنید.
13 تراکنش موفق عمل نکرده است. یک خطای عمومی که نشان دهنده بروز خطای داخلی در عملکرد سوییچ، دیتابیس و … است . تا رفع این مشکل باید منتظر بمانید.
14 وضعیت موسسه مقصد تراکنش غیر‌فعال است سوئیچ کارتی که میخواهید برای آن پول انتقال دهید مشکل دارد.

منتظر رفع مشکل بمانید یا شماره کارت یک بانک دیگر را بگیرید.

15 کاربر ثبت نشده (OTP ) رمز یکبار مصرف عابر کارت شما غیر فعال است ، برای فعال سازی آن اقدام کنید .
16 شماره موبایل یافت نشد لازمه استفاده از رمز یکبار‌مصرف عابر بانک، اعلام شماره موبایل به بانک است. اگر شماره موبایل شما در سیستم بانک ثبت نشده باشد، هنگام فعالسازی رمز یکبار مصرف کارت با این خطا مواجه میشوید.
17 تاریخ استفاده از کارت به پایان رسیده است این پیغام در دستگاه کارتخوان به علت انقضاء کارت است ولی در بانک‌داری الکترونیک علاوه بر انقضاء کارت می‌تواند به دلیل ورود نادرست تاریخ انقضاء کارت نیز باشد.
18 رمز نامعتبر است  این پیغام یکی از رایج ترین خطاهای کارت بانکی است. اگر 3 بار رمز را اشتباه وارد کنید ، کارت مسدود می‌شود و بایستی به شعبه بانک صادر کننده کارت مراجعه کنید.

البته بعضی از بانک‌ها این خدمت را از طریق بانک‌داری الکترونیک خود ارائه می‌دهند.

19 تمهیدات امنیتی نقض گردیده است این خطای کارت بانکی زمانی رخ می‌دهد که در صفحه پرداخت (از طریق درگاه اینترنتی) یا کارت به کارت مدت زمان زیادی سپری شود

به عبارت دیگر ورود مقادیر امنیتی کارت یا رمز پویا فاصله زمانی زیادی بین تاییدیه و انتقال زیاد رخ دهد.

در اینگونه مواقع صفحه را بسته و مجدد عملیات بانکی خود را انجام دهید.

20 انجام تراکنش مربوطه توسط پایانه انجام دهنده مجاز نیست مشکل از کارت شما نمیباشد. از طریق دستگاه دیگر انجام  دهید.
21 تراکنش نامعتبر است  این خطای کارت بانکی به دلایل مختلفی از قبیل قطعی سوئیچ و … دارد. گاهی اوقات ممکن است با اعلام تراکنش نامعتبر وجه از حساب کسر ولی خرید یا کارت به کارت شما انجام نشود. در این صورت باید تا 48 ساعت منتظر بمانید و بعد اعلام مغایرت کنید.

توجه : اعلام مغایرت برخی از بانک‌ها به صورت غیر حضوری انجام می‌شود.

فرایند درخواست را از مرکز ارتباط با مشتریان بانک‌ها بپرسید.

22 تراکنش مجددا ارسال شود عملیات ناموفق است. مجدد درخواست خود را تکرار کنید.

اخبار مرتبط


در حالی که بازار سهام پر از تردید است، برخی اصول ثابت و واقعی می‌توانند به سرمایه‌ . . .

5 دقیقه
مشاهده خبر

از چند سال پیش، روش پرداخت «NFC» یا پرداخت با موبایل به سرعت در حال جایگزینی پرداخت‌ . . .

2 دقیقه
مشاهده خبر

در حال حاضر افتتاح حساب برای افراد زیر 18 سال به این صورت است که فرد شخصاً یا از طریق . . .

6 دقیقه
مشاهده خبر

  سرمایه‌گذاری یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مدیریت مالی شخصی می باشد و انتخاب ابزا . . .

5 دقیقه
مشاهده خبر

چک بانکی و چک بین بانکی ابزارهای مهمی در سیستم بانکی می باشند که هریک، کاربردها و و . . .

3 دقیقه
مشاهده خبر

در دنیای سرمایه‌گذاری، هر لحظه  با فرصت‌های جدیدی روبه رو می شویم که به افزایش سر . . .

6 دقیقه
مشاهده خبر
سبد خرید0
هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
ادامه دادن خرید
0